Kirjanpito, Nooga, Nooga Consulting, Taloushallinto

Tyhjän päältä suunnitellulle kasvumatkalle

12.08.2021

Elokuu 2020 – Teams-palaverin yhteys aukeaa ja kollegani kysyy pilke silmäkulmassa ”Mikä tämä palaveri on? Mitä me ollaan tekemässä?”. Hetken nauramme kippurassa, kun huomaamme, että kalenterivarauksessa on vain mitäänsanomaton otsikko. Kummallakaan ei ole ihan tarkkaa kuvaa siitä, että mihin palaverilla piti pyrkiä. Säestän kollegani kommentteja ”Mihin me ollaan oikein menossa?”. Nauru taukoaa ja tiedustelen hiljaisuuden jälkeen, että katkesiko yhteys. Ei, ei se katkennut – olimme vain uuden edessä.

Liiketoiminnan kehittämisen palvelumme oli juuri järjestelty uudestaan niin strategisesta näkökulmasta kuin henkilöresurssien puolesta. Alihankinta-asiakkuudet olivat päättyneet ja tilauskanta näytti valitettavan laihalta. Olimme tulleet siihen pisteeseen, jossa sukulaiset, ystävät ja muut lähimmät ihmiset verkostoineen oli jo pitkälti ammennettu asiakkaiksemme. ”Nyt lähestymme meille tuntemattomia ihmisiä. He eivät edes tiedä mikä yhtiö me olemme.”, totesin kollegalleni. Hän katsoi minua hieman jopa ahdistuneena ja sanoi hermostuneesti ”Minä en ole kyllä hyvä siinä. Olen tottunut vähintäänkin tarttumaan ilmassa löysästi heiluvaan lankaan”. Hiljaisuus palasi. Jäin tuijottamaan Teams-palaverin juoksevia sekunteja ja päässäni vain jyskytti ”Mihin me ollaan oikein menossa?”.

Kollegani kyllästyi tuijotukseeni ja sanoi ”Minä vedän nyt sinulle niin kuin vedän asiakkaille – kysyn kysymyksiä”. Taas naurettiin, kun huomasimme kuinka kauan meillä meni keksiä, että suutarin lapsella voi myös olla kengät. Kollegani innostui ”Mikä on Timo menestyksekkään yritystoiminnan perusta?”. Nyt pääsimme vauhtiin ja vastasin ”Yrityksen omistajat kertovat, että mitä he haluavat omistajuudelta. Meillähän on tämä tehty esityksen muotoon, jotta siihen voi säännöllisesti palata.” Hetkessä kollegani latasi koko asiakastyöhön käytettävän kysymyspatteriston minulle. Lähdimme omistajuuden jälkeen liikkeelle visiosta ja strategiasta ja eipä aikaakaan, kun huomasimme puntaroivamme ihmisten keskeistä merkitystä kasvu- ja kannattavuusketjussa. Kollegani oli selvästi päättänyt tehdä kanssani perusteellista työtä, kun hän vielä pusersi minusta vastauksia kansainvälistymiseen ja digitalisaatioon.

”Minä jaan nyt minun näytön, jotta näet äskeisen haastattelun muistiinpanot”, hymyili kollegani. ”Tämähän on mahtava – laitoit minut pohtimaan laajasti keskeisiä menestystekijöitä”, pääsi suustani. Taas naurettiin, kun kollegani virnuili ”Onneksi tiedän ainakin jotain työstäni”. Katselin muistiinpanoja, jotka olivat selkeästi jaoteltu omien otsikoidensa alle ja niiden alla oli napakat faktat. ”Sinähän toimit systemaattisesti kuin robotti”, virnistelin takaisin. Siinä hetkessä tarkkasilmäinen olisi voinut nähdä päässämme syttyvän lampun. ”Tehdään sellainen”, huudahti kollegani. Olimme molemmat vakuuttuneita, että asiakastyöhön käytettävä haastattelulomake oli ehdottomasti digitalisoitava ja tarjottava kaikille halukkaille ajatustyön herättäjäksi.

Liikkeelle lähtenyt projekti robotin kehittämiseksi oli yhtä vuoristorataa. Versioita sisällöstä, ominaisuuksista, ulkonäöstä ja käyttöliittymästä tuli välillä ovista ja ikkunoista, kun taas toisina päivinä istuimme kollegani ja koodarimme kanssa hiljaa palaverissa ja pää oli melko tyhjä. Lopulta ensimmäinen versio robotista oli valmis ja esittelimme sen eteenpäin. Palautetta tuli niin robotille keksimästämme nimestä kuin koko robotti-ideasta. Onneksemme saimme kattavan joukon perusteltuja vastaehdotuksia brändäykseen ja päädyimme ilolla valitsemaan tuotoksemme nimeksi Nooga Kasvukartoitus. Ajoimme ensimmäisen testikierroksen uunituoreella analyysityökalullamme ja saimme arvokasta palautetta. Osaa yrityksistä ei lainkaan kiinnostunut ilmaiseksi ja 5 minuutissa tehtävä analyysimme. Tuli myös muutamia kommentteja, että onpa sivullanne provosoivat kysymykset ja lapsellinen sisältö. Eräs puolestaan luuli rahoituspalveluksi. Kaikki palautetta antaneet ovat oikeassa. Oli niin tai näin, niin kasvukartoitusprojektin ansiosta minä tiedän täsmälleen mihin Nooga on menossa ja uskon, että sinäkin saat työkalustamme arvokasta ajattelemisen aihetta.

Avaa Noogan kasvukartoitus

Written by: Timo Räsänen