Hallintokulut – mitä ne ovat?
06.06.2025
Mitä ovat hallintokulut?
Hallintokulut (engl. administrative expenses) ovat yrityksen kiinteitä, usein säännöllisesti toistuvia kustannuksia, jotka liittyvät yrityksen hallinnollisiin toimintoihin. Ne eivät kohdistu suoraan tuotantoprosessiin, myyntiin tai muihin operatiivisiin toimintoihin, vaan tukevat yrityksen yleistä toimintakykyä ja johtamista.
Tyypillisiä hallintokuluja ovat esimerkiksi:
- Johtohenkilöstön palkat ja palkkiot, kuten toimitusjohtajan ja hallinnon henkilöstön palkat
- Toimistokulut, kuten toimistotarvikkeet, tietokoneohjelmistot ja laitteet
- Vuokrakulut, jotka liittyvät hallinnon tai pääkonttorin tiloihin
- Kirjanpito- ja tilintarkastuspalvelut
- Lakipalvelut ja hallintoon liittyvät konsultoinnit
- Vakuutukset, jotka koskevat hallintoa tai yrityksen yleistä toimintaa
- Matkakustannukset ja edustuskulut, kun ne liittyvät hallintoon
Hallintokulut ovat osa yrityksen kiinteitä kustannuksia, eli ne pysyvät usein samankaltaisina riippumatta tuotannon tai myynnin määrästä. Tästä syystä ne ovat tärkeässä roolissa kustannusrakenteen ymmärtämisessä ja kannattavuuden analysoinnissa.
Yrityksen tuloslaskelmassa hallintokulut esitetään usein erillään myynnin ja markkinoinnin kuluista sekä tuotannon kuluista. Näin saadaan tarkempi kuva siitä, mihin eri osa-alueisiin yrityksen kulut jakautuvat.