Nooga

Kärlek-vägen till framgång?

24.09.2020

Ljusrosa himmel, jordgubbar och marshmallows. På basen av rubriken kunde man vänta sig något romantiskt och ljuvt, men idag skriver jag om företagens framgångsfaktorer. Mina iakttagelser härstammar från upplevelser i företagsvärlden och erfarenheter i egenskap av kund och iakttagelserna utmynnar i fyra begrepp och framgångsfaktorer: kunder, personal, förnyelse och moral.

Kunden ser och upplever allt? Häromdagen handlade jag i en kvartersbutik och magkänslan säger att e-handeln gjort att kunder är mer än välkomna i butiken. Och ut ur butiken gick jag en utmärkt serviceupplevelse rikare. Försäljaren, som var insipirerad, utredde mina behov grundligt och berättade även ärligt om alternativen. Jag lämnade affären leende och nöjd. En vecka senare stötte jag på försäljaren under en hundpromenad. Försäljaren hälsade glatt och kom ihåg just mig och mitt inköp trots att jag bara var en av många kunder. Försäljaren var intresserad att höra hur varan uppfyllt mina önskemål. Efter mötet med försäljaren fortsatte jag och hunden längs stigen och aningen förvånad tänkte jag ”Wow, vilken helhetsmässig kundupplevelse”.

“Jag såg inte bara ett arbetsteam-jag såg vänner”

Personalen är ditt viktigaste visitkort? Jag beundrade ett företags kontor, användarvänliga webbsidor och även brandet som jag upplevde vara starkt. Det där företaget är nog ett fint ställe att jobba på, tänkte jag. Av en händelse råkade jag befinna mig på en restaurang på samma gång som företagets personal. Kommentarerna vid grannbordet gjorde intryck på mig. Det här var inte ett gäng arbetskamrater som ältade veckans misslyckanden, tvärtom hade de genuint roligt tillsammans. Det hördes klingande skratt och muntert prat. Jag såg inte bara ett arbetsteam-jag såg vänner.

Hos oss behövs ingen förändring? Mitt i brådskan händer det lätt att man kläcker ur sig kommentaren: ”vi är inte i behov av förändring”, men i arbetet med kunder har jag märkt att det inte alls behöver vara en dålig inledning på diskussionen. 45 minuter in i mötet kan jag med glimten i ögat påminna om kommentaren som samtalet började från. Finländska företagare och företag har växt in i förnyelse och drivkraften att göra saker är så pass stark att förändring är vardag. Just denna innovation och förmågan att se framåt inspirerar oss att eftersträva gemensam framgång.

“Är good enough tillräckligt?”

Nog håller det under vår tid? Denna kommentar hörde jag när en kund beskrev hur företrädaren tänkte. Är det moral, om allt är frid och fröjd sålänge man inte blir fast? Är good enough tillräckligt eller borde man alltid göra sitt bästa med de resurser som finns? Moralen i affärsvärlden varierar och att få något mått på moralen kan vara till och med omöjligt. När vi beställer varor eller tjänster hoppas vi med knäppta händer på att slippa det så kallade ”måndagsexemplaret”. Det må finnas mycket att säga om samhället, men enligt mig förstärks gemenskapen och moralen. Ur ett medicinskt perspektiv är kanske coronaviruset en förbannelse, men en välsignelse när det gäller att göra saker tillsammans och visa äkta vilja att hjälpa. ”Nog håller det under vår tid” är föråldrat och nu värdesätter vi kvalitet, pålitlighet, flexibilitet och uthållighet.

Var det här romantiskt tjafs i alla fall? Kanske det, men beskrivningar av verkliga händelser i det verkliga livet. Jag jämför ofta kundarbete med dejting. Vill du att den som erbjuder dig tjänster bara pratar om sina lösningar eller att din förman bara pratar om sig själv? Företagets framgång börjar från att ha öronen öppna och verkligen lyssna-oberoende om det gäller kunder eller personalen. Det är betjäning det handlar om i båda fallen och trivsel, artighet och ord är avgörande. Via att lyssna hittar du guldkornen i individerna som gör dem till starka partners eller anställda. Min tes: kunder, personal, förnyelse och moral- värna om dem i ditt hjärta. Framgång uppnås genom kärlek till dessa i företagsvärlden.

Written by: Timo Räsänen