Nooga Consulting

Det är dags att ta tag i strategin – idag!

06.10.2020

Jag kommer ihåg det så väl, när en grupp ivriga chefer åkte ut till ett fritidscenter på landet med målsättningen att spika strategin på två dagar. Egentligen skäms jag för att berätta om detta, men kanske jag kan dela tankarna i alla fall. Jag var ju trots allt en av dem som ivrigt packade min väska. Där satt vi då omgivna av vacker natur och funderade på det som varit och det som komma skulle och med handen på hjärtat får jag väl erkänna att vi mest blickade i bakspegeln. Tiden gick, det blev kväll och natt och följande dag. Tröttheten började tynga hela gänget och tillslut beslöt vi att sammanfatta det som nu kunde sammanfattas av våra funderingar. Vi hade spikat vår nya, djärva strategi till pappers. När jag trött packade min väska på hotellrummet fick jag syn på ett papper med vår tidigare strategi. Jag stannade upp och fick kväva skrattet och skämmas en smula- vi hade uppfunnit samma strategi en gång till.

” Vi hade uppfunnit samma strategi en gång till.”

Tiden har läkt såren och sättet vi jobbade på då får mig bara att småle idag. Det finns strategiexperter och modeller till både höger och vänster. En del företag tar tag i strategiarbetet efter sommarsemestrarna, medan andra anser att man hinner gott och väl så länge man börjar innan årsskiftet. Det finns en uppsjö av synpunkter när det gäller strategiarbete: när strategiarbetet skall göras, för hur lång tid och på vilket sätt? Även innehållet är brokigt. I strategin kan ingå allt från planer för konstverk i aulan till utförliga redogörelser för vad som varit och något enstaka ord om framtiden. Är det månne så att i vissa företag görs strategiarbete bara för att styrelsens och ledningsgruppens årsklocka säger att nu är det dags?

Hösten är en utmärkt tidpunkt att granska företagets strategi! Så är även vintern, våren och sommaren å andra sidan. Strategin lever. Om den grundtanken saknas kan man lika gärna slänga alla gurun, modeller, tidpunkter, perioder och tillvägagångssätt bland soporna. Om grundtanken saknas hamnar man i den situationen som jag beskrev, i en låst, klumpig strategi som upprepar sig själv. Den nya tiden, där allt tycks förändras konstant kräver nästan underverk av strategiarbetet och dessa under får man inte under två dagars läger ute i naturen. Underverk uträttas inte heller medan man väntar eller genom att man förnekar faktum. Det vet vi också, att det är inte givet att det leder till underverk heller bara för att ledarna i företaget samlas.

Hösten är en utmärkt tidpunkt att granska företagets strategi

Låt dig inspireras av strategi! Inspireras så att det syns! Bjud in alla- hela personalen, kunder, studerande, partnerorganisationer, sociala media. Diskutera, fråga och lyssna. Dina intressenter vet vad de vill ha och på vilket sätt. Om ditt team vill måla strategin på väggen i aulan-bjud ut alla väggar. Om de vill skriva en sång-låt dem skriva. Strategin är här och nu, alltid närvarande. Den förutsätter en kontinuerlig dialog och helhjärtad medverkan. Det är ofta de galna idérna som blir de stora. Om det är brådskan som hindrat dig från att stanna upp så är det tid att göra det nu. Stanna upp, andas och låt dig inspireras. Välkommen till Nooga- med vårt stöd kan ditt kontinuerliga, interaktiva strategiarbete börja redan idag.

Låt dig inspireras av strategi och kontakta oss!

Written by: Timo Räsänen